شرکت مهندسی و بازرسی فنی آزماگستر نیما

Nima Engineering and Technical Inspection Company

بازرسی-مخازن-گاز مایع- استاندارد ۸۴۱
مخازن تحت فشار
مخازن گاز مایع(LPG)

معیار بازرسی حین ساخت:

INSO 841

معیار بازرسی دوره‌ای:

INSO 841

مخازن گاز مایع(LPG)

گاز مایع

گاز مایع یا LPG به دو گاز هیدرو کربنی بوتان و پروپان و یا ترکیبی از انها گفته می‌شود که در حالت مایع نگه داری می‌شوند . معمولا در ترکیبات گاز مایع مقادیر کمی بوتلین و پروپلین نیز وجود دارد. گاز مایع بیشتر برای کاربردهای گرمایشی و به عنوان سوخت وسایل نقلیه استفاده می‌شود .

ویژگی های گاز مایع(LPG)

مخازن گاز مایع بر اساس اندازه ظرفیت آبی آن مقدار آبی که در آن جای می‌گیرد به صورت استاندارد به ظرفیت های زیر تقسیم می‌شود.

۱۲۵ گالن ، ۲۵۰ گالن ، ۱۰۰۰ گالن ، ۱۵۰۰ گالن ، ۲۰۰۰ گالن ، ۳۰۰۰ گالن ، ۶۵۶۵ گالن ، ۹۸۰۰ گالن ، ۱۲۰۰۰ گالن ، ۲۰۰۰۰ گالن .

 

تاسیسات گاز مایع

هر سیستمی که به منظور ذخیره سازی و توزیع گاز مایع نصب می‌شود و دارای تجهیزاتی از قبیل مخزن ذخیره‌سازی ، شیر‌، لوله ها‌، اتصالات‌، پمپ، کمپرسور ، سکوی شارژ سیلندر و سایر وسایل ضروری باشد ، تاسیسات نامیده می شود .

از آنجایی که گاز مایع قابلیت احتراق و انفجار شدیدی داشته و استفاده نا صحیح از آن ممکن است خسارات جانی و مالی بالایی را به دنبال داشته باشد ، براساس استاندارد ملی ۸۴۱ و ۱-۸۴۱ تاسیسات ، مخازن و سیلندرهای گاز مایع باید بصورت ادواری مورد آزمون  و بازرسی دوره ای قرار می‌گیرند.

نحوه کار تاسیسات گاز مایع

 

دامنه كاربرد ظروف تحت فشاراز ديدگاه ISO

برمبناي تقسيم بندي كميته هاي فني سازمان بين المللي ايزو ، ظروف تحت فشار به 4 گروه عمده زير طبقه بندي مي‌شوند:

1- سيلندرها: ظروف تحت فشار با ظرفيت بين 0/5تا 150ليتر

2- Pressure Drums: ظروف تحت فشار جوش شده  با ظرفيت بيش از 150 تا 1000

3- تيوب ها: ظروف تحت فشار بدون درز با ظرفيت بيش از 150 تا 3000

4-مخازن تحت فشار: ظروف تحت فشار با ظرفيت بيش از 1000ليتر

 

مخزن گاز مایع

مخزنی است كه به منظور نگهداری گاز و یا حمل و نقل گاز مایع تحت فشار طراحی و ساخته می‌شود. مخازن گاز مايع مورد بحث در استاندارد ملي 841 به شرح زیر می‌باشند:

1 -مخازن ذخيره ثابت:Storage Tanks

مخازنی که در آنها گاز مایع به منظور مصرف یا توزیع ذخیره می شود و به طور ثابت دریك محل بر روی فونداسیون مناسب نصب می گردند. از این مخازن لوله کشی هایی برای مصرف یا پرکردن سایر ظروف تحت فشار مانند سیلندر نیز انجام می شود.

مخازن ذخيره ثابت گاز مایع(LPG)

 

2 -مخازن سيار:Cargo Tanks

مخازنی خود شاسی هستند که توسط پین به اتصال خودرو به کشنده وصل می شود،این مخازن برای حمل جاده ای طراحی شده اند و قابلیت جدا شدن و اتصال فوری به کشنده را دارند. طراحی این مخازن بگونه ای است که توانایی تحمل کلیه بارهای وارده به مخزن ناشی از فشار درونی و حرکت با بار بر روی جاده را دارا می‌باشند و به شاسی کشنده وابسته نیستتند.

مخازن سيار گاز مایع(LPG)

 

3 -مخازن توزيع(بالك):Portable Tanks

مخازنی که برای نصب بر روی شاسی کامیون طراحی شده اند و به طور ثابت به خودرو کشنده متصل هستند و برای حمل جاده ای جهت توزیع گاز مایع در مبادی مصرف مورد استفاده قرار می گیرند.ظرفیت این مخازن بیش از 500 لیتر آب است.

مخازن توزيع(بالك) گاز مایع(LPG)

 

4 -مخزندار راه آهن: Tank car Tanks

مخازنی که برای حمل گاز مایع برروی خط آهن طراحی شده اند.

مخزندار راه آهن برای گاز مایع(LPG)

 

ارزیابی تاسیسات

نوع بازرسی ارائه شده برای مخازن تحت فشار باید با توجه به شرایط مخزن و محیطی که در آن کار می کند انجام شود. این بازرسی می تواند به صورت بازرسی داخلی یا خارجی ،و بکار گیری انواع مختلفی از روش‌های آزمون غیر مخرب انجام گیرد. روش بازرسی انتخاب شده می تواند وقتی که مخزن در سیستم در حال عملیات است یا هنگام تخلیه انجام شود،به شرطی که اطلاعات لازمی فراهم شود که بخش های اساسی مخزن دارای شرایطی برای ادامه عملیات برای آن زمان بازرسی مورد نظر می باشند. بازرسی مخزن در سیستم در حال عملیات(در حالت تحت فشار)وقتی می تواند الزامات بازرسی را برآرورده سازد که دقت روش بازرسی را بتوان اثبات نمود.

 

به ما سر بزنید

تعهد و اعتبار سرلوحه کار ماست

شرکت مهندسی و بازرسی فنی آزماگستر نیما در ۴ حوزه بازرسی، آزمون،آموزش و تدوین استاندارد در زمینه حین ساخت و ادواری سیلندرها و تیوب‌های فولادی بدون درز، انواع مخازن تحت فشار، انواع دیگ‌های صنعتی و آزمون‌های غیر مخرب ارائه خدمت می نماید:

به منظور دریافت خدمات و مشاوره

با ما در ارتباط باشد